Motorolja - Oljeviskositetsindex

Skapad den

Oljeviskositetsindex förklarat


Viskositet är helt enkelt vätskans motstånd mot att strömma. En högre viskositet innebär ett långsammare flöde och en tjockare vätska.

Viskositeten ändras med temperaturen för att säkerställa skydd och drift under alla omständigheter. Således mäter viskositetsindex förmågan hos en motorolja att motstå att bli tunnare vid höga temperaturer.

För att kunna ändra viskositetsindexet innehåller konventionella oljor tillsatser, vanligtvis plastpolymerer. Vissa syntetiska oljor kan uppnå denna variation utan tillsatser.

SAE (Society of Automotive Engineers) upprättade en numerisk kod för att representera oljans viskositet vid både varma och kalla temperaturer.

 

Siffran före W representerar oljeviskositeten vid lägre temperaturer, medan den andra siffran (efter W) indikerar viskositeten vid driftstemperaturer.

 

Det betyder till exempel att 5W30 motorolja har mindre viskositet vid lägre och högre temperaturer jämfört med 10W40.
                                    
Du bör vara medveten om klimatförändringarna för att hålla din motor fullt fungerande. Här kan du se den rekommenderade oljan för varje omgivningstemperatur:

 


Transmissionsoljor har olika SAE-nummer. Till exempel har en 75W90 transmissionsolja inte högre viskositet än en 15W40.

 

 

Oljespecifikationer - ACEA vs API


Förutom viskositetsindex finns det andra faktorer att tänka på när du väljer motorolja till ditt fordon.

 

ACEA-specifikationer
ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobile) har sin standard vad gäller specifikationerna för oljor. De sätter oljor genom en serie tester som uppdateras när ny lagstiftning, ny teknik eller andra skäl kräver förändring.

 

ACEA-specifikationerna omfattar passagerar- och kommersiella motorer, uppdelade i följande avsnitt:

 

A / B: bensin- och dieselmotorer. De kombineras vanligtvis i specifikationen. Till exempel A3 / B3 eller A3 / B4.
C: Katalysatorkompatibla oljor, vilket också förlänger DPF-livslängden.
E: Tunga dieselmotorer

 

 

API-specifikationer
Å andra sidan har vi API (American Petroleum Institute) specifikationer. De använder en specifikation på två bokstäver som delar upp dem i:

 

S för bensinmotorer
C för dieselmotorer
F för moderna dieselmotorer (introducerades 2017): denna nya specifikation syftar till att minska bränsleförbrukningen

 

Den andra bokstaven i specifikationen anger dess kvalitet. Den lägsta kvaliteten är bokstaven A, och varje bokstav efter A representerar bättre kvalitet. Till exempel är en API SN-olja bättre än en API SJ. Som med ACEA-specifikationer kan specifikationerna kombineras när oljan är lämplig för både diesel- och bensinmotorer. Till exempel kan en motorolja vara SM / CF.

Du kan lära dig mer om API-specifikationer på API: s officiella webbplats.

 

Varumärkesspecifikationer (OEM, Original Equipment Manufacturer)
Det kan också hända att tillverkare skapar sina egna specifika krav för sina motorer. Dessa oljor uppfyller SAE-specifikationerna men tillverkarna lägger till några extra villkor. Följaktligen måste oljan klara extra tester som Volkswagen VW 507 eller BMW Longlife 01.


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar