ACEA motorolja specifikationer

Skapad den under Allt om bilar

Om ACEA
European Automobile Manufacturers' Association (eller Association des Constructeurs Européens d'Automobiles på franska, därav ACEA-förkortningen) är en organisation som representerar de 15 viktigaste europeiska biltillverkarna. Det är efterträdaren till CCMC (Comité des Constructeurs du Marché Commun). Enligt deras uttalande är ACEA en förespråkare för bilindustrin i Europa, och representerar tillverkare av personbilar, skåpbilar, lastbilar och bussar med produktionsanläggningar i EU.

Bland många andra aktiviteter definierar ACEA specifikationer för motoroljor så kallade ACEA Oil Sequences. Sekvenserna uppdateras vanligtvis med några års mellanrum för att inkludera den senaste utvecklingen inom motor- och smörjmedelsteknologi. ACEA självt godkänner inte oljorna, de sätter standarderna och oljetillverkare kan göra prestandakrav för sina produkter om de uppfyller de relevanta kraven.

De första ACEA-oljesekvenserna introducerades 1996 när de ersatte de tidigare CCMC-specifikationerna. Nya ACEA-oljespecifikationer utfärdades 1998, 1999, 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012 och 2016. 

 

A/B: bensin- och dieselmotoroljor
ACEA A1/B1-kategorin tas bort med ACEA 2016 Oil Sequences. Från ACEA 2012: Stabil olja av hög kvalitet avsedd för användning vid förlängda tömningsintervall i bensinmotorer och dieselmotorer för bilar och lätta skåpbilar, speciellt utformade för att kunna använda lågfriktionsoljor med låg viskositet med en viskositet med hög temperatur/hög skjuvhastighet på 2,6 mPa*s för xW/20 och 2,9 till 3,5 mPa.s för alla andra viskositetsgrader. Dessa oljor är olämpliga för användning i vissa motorer. Se bruksanvisningen eller handboken om du är osäker.

ACEA A3/B3 Stabil motorolja av hög kvalitet avsedd för användning i personbilar och lätta skåpbilar bensin- och dieselmotorer och/eller för förlängda tömningsintervall där det anges av motortillverkaren, och/eller för användning året runt av Lågviskösa oljor och/eller för svåra driftsförhållanden enligt definitionen av motortillverkaren.

ACEA A3/B4 Stabil motorolja av hög kvalitet avsedd för användning i personbilar och lätta skåpbilar bensin- och DI-dieselmotorer, men även lämplig för tillämpningar som beskrivs under A3/B3.

ACEA A5/B5 Stabil motorolja av hög kvalitet avsedd för användning vid längre tömningsintervall i personbilar och lätta skåpbilar bensin- och dieselmotorer utformade för att kunna använda lågviskösa oljor med HTHS-viskositet på 2,9 till 3,5 mPa*s . Dessa oljor är olämpliga för användning i vissa motorer - se fordons-OEM:s instruktionsbok/handbok vid tveksamhet.

 

C: Katalysatorkompatibilitetsoljor
Obs: Dessa oljor kommer att öka DPF/GPF och TWC livslängden och bibehålla fordonets bränsleekonomi.
Vissa av dessa kategorier kan vara olämpliga för användning i vissa motortyper – konsultera fordonet-OEM:s instruktionsbok/handbok vid tveksamhet.

ACEA C1 Stabil motorolja av hög kvalitet med lägsta SAPS-nivå, avsedd att användas som katalysatorkompatibel olja vid förlängda dräneringsintervall i fordon med alla typer av moderna efterbehandlingssystem och högpresterande personbilar och lätta skåpbilar bensin och DI-diesel Motorer som är designade för att kunna använda lågviskösa oljor med en minsta HTHS-viskositet på 2,9 mPa*s.

ACEA C2 Stabil motorolja av hög kvalitet med medelhög SAPS-nivå, avsedd att användas som katalysatorkompatibel olja vid förlängda dräneringsintervall i fordon med alla typer av moderna efterbehandlingssystem och högpresterande personbilar och lätta skåpbilar bensin och DI-diesel Motorer som är designade för att kunna använda lågviskösa oljor med en minsta HTHS-viskositet på 2,9 mPa*s.

ACEA C3 Stabil motorolja av hög kvalitet med medelhög SAPS-nivå, avsedd att användas som katalysatorkompatibel olja vid förlängda dräneringsintervall i fordon med alla typer av moderna efterbehandlingssystem och högpresterande personbilar och lätta skåpbilar bensin och DI-diesel Motorer som är designade för att kunna använda oljor med en minsta HTHS-viskositet på 3,5 mPa*s.

ACEA C4 Stabil motorolja av hög kvalitet med låg SAPS-nivå, avsedd att användas som katalysatorkompatibel olja vid förlängda dräneringsintervall i fordon med alla typer av moderna efterbehandlingssystem och högpresterande personbilar och lätta skåpbilar bensin och DI-diesel Motorer som är designade för att kunna använda oljor med en minsta HTHS-viskositet på 3,5 mPa*s.

ACEA C5 Stabil motorolja av hög kvalitet med medelhög SAPS-nivå, för ytterligare förbättrad bränsleekonomi, avsedd att användas som katalysatorkompatibel olja vid förlängda dräneringsintervall i fordon med alla typer av moderna efterbehandlingssystem och högpresterande personbilar och lätta fordon Bensin & DI-dieselmotorer som är designade för att kunna och OEM-godkända för användning av lågviskösa oljor med en minsta HTHS-viskositet på 2,6 mPa*s.

 

E: Heavy Duty dieselmotoroljor
ACEA E4 Stabil olja av hög kvalitet som ger utmärkt kontroll över kolvens renhet, slitage, sothantering och smörjmedelsstabilitet. Den rekommenderas för högt värderade dieselmotorer som uppfyller Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV och Euro V emissionskrav och som körs under mycket svåra förhållanden, t.ex. avsevärt förlängda oljeavtappningsintervaller enligt tillverkarens rekommendationer. Den är lämplig för motorer utan partikelfilter, och för vissa EGR-motorer och vissa motorer utrustade med SCR NOx-reduktionssystem.

ACEA E6 Stabil olja av hög kvalitet som ger utmärkt kontroll över kolvens renhet, slitage, sothantering och smörjmedelsstabilitet. Den rekommenderas för högt värderade dieselmotorer som uppfyller Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V och Euro VI emissionskrav och som körs under mycket svåra förhållanden, t.ex. avsevärt förlängda oljeavtappningsintervaller enligt tillverkarens rekommendationer. Den är lämplig för EGR-motorer, med eller utan partikelfilter, och för motorer utrustade med SCR NOx-reduktionssystem. E6-kvalitet rekommenderas starkt för motorer utrustade med partikelfilter och är designad för användning i kombination med lågsvavligt dieselbränsle.

ACEA E7 Stabil olja av hög kvalitet som ger effektiv kontroll med avseende på kolvens renhet och polering av borrhål. Den ger dessutom utmärkt slitagekontroll, sothantering och smörjmedelsstabilitet. Den rekommenderas för högt värderade dieselmotorer som uppfyller Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV och Euro V emissionskrav och som körs under svåra förhållanden, t.ex. utökade oljeavtappningsintervaller enligt tillverkarens rekommendationer. Den är lämplig för motorer utan partikelfilter, och för de flesta EGR-motorer och de flesta motorer utrustade med SCR NOx-reduktionssystem.

ACEA E9 Stabil olja av hög kvalitet som ger effektiv kontroll med avseende på kolvens renhet och polering av borrhål. Den ger dessutom utmärkt slitagekontroll, sothantering och smörjmedelsstabilitet. Den rekommenderas för högt värderade dieselmotorer som uppfyller Euro I, Euro II, Euro III, Euro IV, Euro V och Euro VI emissionskrav och som körs under svåra förhållanden, t.ex. utökade oljeavtappningsintervaller enligt tillverkarens rekommendationer. Den är lämplig för motorer med eller utan partikelfilter, och för de flesta EGR-motorer och för de flesta motorer utrustade med SCR NOx-reduktionssystem. E9 rekommenderas starkt för motorer utrustade med partikelfilter och är designad för användning i kombination med lågsvavligt dieselbränsle.

Rekommendationerna kan dock variera mellan motortillverkare, så använd registreringsskyltsökningen eller ring/smsa om du är osäker.


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar