Motorolja - Förstå motorolja

Skapad den

Du känner förmodligen redan till grunderna för hur en bilmotor fungerar. En motor som drivs av bränsle får hjulen att rotera. Du behöver inte veta om aerodynamik, elektronik eller vad vätskor som motorolja och kylmedel gör. Men om du vill få ut det mesta av ditt fordon bör du lära dig detaljerna bakom hur det fungerar och vad du kan göra för att förbättra prestanda. Därför kommer vi i denna serie att gräva djupare in i motorn och koncentrera oss på motorolja.


Varför behöver bilar olja?
Varje bil kan röra sig tack vare bränsleförbränning. I grund och botten kommer en blandning av bränsle och luft in i varje cylinder där kolven komprimerar den och orsakar förbränning. Detta resulterar i vevaxelns rotation och denna rotation överförs därefter till hjulen. Det finns många kontaktpunkter mellan metall och metall som, om de inte alltid smörjs ordentligt, kan orsaka allvarliga skador på motorn. För att säkerställa smörjning pumpas olja från sumpen under motorn till alla kontaktpunkter mellan metall och metall, såsom kolvar, vevaxel och kamaxel. Oljan droppar sedan tillbaka till sumpen.

 

När behöver jag byta motorolja?
Naturligtvis håller oljan inte för alltid. När den passerar genom sin krets samlar oljan upp avfall från bränsleförbränningen. Med tiden kommer dess effektivitet att minska. Utöver detta kan din körstil eller din bils design få oljan att brinna utan att du ens märker det. Detta kan hända när olja kommer in i cylindern och blandas med bränslet, vilket får den att också brinna. Av dessa skäl bör du byta motorolja regelbundet och alltid kontrollera dess indikator. Beroende på fordon och typ av olja, syntetisk eller konventionell, rekommenderas mellan 10 000 och 30 000 km. Eller 12 respektive 24 månader. Om fordonet är modernt och körs med syntetisk olja, är det nära 30 000 km, medan om fordonet har mer än tio år eller om oljan är konventionell, tvärtom. För att veta med precision när du ska utföra en oljebyte bör du ta en titt på din bils manual. Slutligen, om din nuvarande oljans viskositet är högre än den rekommenderade, håll dig till den du har.


Ingen kommentar / Inga kommentarer
Skriv din kommentar