Motorolja: Syntetisk olja jämfört med konventionell olja

Skapad den

Konventionell olja
Även kallad vanlig eller mineralbaserad, dess bas är kolväten från petroleum. Det populära tänkandet är att detta är dåligt, men det har sina fördelar.

Den största fördelen är uppenbarligen priset. Det är inte riktigt dyrt eftersom det härrör från rikliga råvaror. Eftersom det inte skapas återspeglar priset en lägre kostnad.

Tack vare oljans beskaffenhet har den också en tendens att vara monograd, vilket har många potentiella användningsområden. Denna egenskap tvingar tillverkarna att använda tillsatser för att göra dessa oljor lämpliga för användning vid mer extrema temperaturer.

Andra vanliga resonemang är att konventionell olja, eftersom den har snabbare nedbrytning, bör bytas mer regelbundet. Detta är både sant och falskt samtidigt. Även om den har en snabbare nedbrytning genom oxidation, gäller samma specifikationer och standarder för både konventionell och syntetisk olja. Så om en konventionell olja uppfyller en specifikation, ska den vara lika länge som en syntetisk olja med samma specifikation. Därför kan samma bilar använda båda oljorna. 

Detta innebär också att tidsintervallet för att byta olja måste vara detsamma för båda typerna av oljor. Alltid den tid eller km som tillverkaren rekommenderar.

 

Syntetisk olja
Förutom dess förmåga att naturligt ändra sin viskositet beroende på temperaturen har syntetisk olja några andra fördelar.

Det viktigaste är att det nästan inte finns någon nedbrytning med syntetisk olja. Detta resulterar i en hälsosammare oljelivslängd och säkerställer också frånvaron av avlagringar eller slam i systemet. Detta innebär ett mycket större skydd mot motorslitage under dess livscykel.

Även när mineralbaserade oljor innehåller tillsatser för att förbättra deras viskositetsindex, fungerar syntetiska oljor fortfarande bättre vid extrema temperaturer. Det har bättre naturligt skydd mot termisk nedbrytning och avdunstning vid högre temperaturer, samtidigt som det bibehåller dess flyt i lågtemperaturklimat. Därför är oljor med lägre temperaturer som 0W20 eller 5W30 vanligtvis syntetiska.

Sammanfattningsvis om syntetisk olja:

- Syntetisk olja fungerar bättre vid extrema (högre eller svalare) temperaturer
- Håller motorn renare från slam eller avlagringar, vilka kan minska kraft, prestanda eller bränsleekonomi
- Ger bättre skydd mot motorslitage

 

Semisyntetisk olja
Som namnet antyder är halvsyntetisk olja en blandning av de två tidigare nämnda basoljorna. Det är också känt som hybridolja.

Semisyntetisk olja innehåller fördelarna med syntetiska oljor utan nackdelarna med konventionella oljor. Detta innebär att det bibehåller sitt goda beteende vid extrema temperaturer men det är inte så elastiskt. Vanligtvis är högre kvalitet oljor som 10W50 eller 15W40, bäst, hybrid eller konventionella eftersom det inte finns någon verklig skillnad med att använda 100% syntetiska oljor med korrekt underhåll.

Skillnaden mellan halv- och helsyntetisk olja kan också märkas i prislappen - halvsyntetisk olja är i allmänhet lite billigare.

För en ansvarsfull ägare som byter olja när så är lämpligt bör skillnaden vara nästan omärklig när det gäller säkerhet, prestanda vid extrema temperaturer eller slitage.


Kommentar(er) 1

  • Per Bonde Persson
    Per Bonde Persson

    Hej! Är det skadligt eller rent av fördelaktigt att använda den här syntetiska kompressoroljan \"Shell Corena oil as 46 New\" på en dieselmotor?

    Svar

Skriv din kommentar